سخني با مديران محترم مهدكودك هاي شهرم ؛
تاريخ : 10 / 9 / 1393برچسب:, | 11 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

و چه خوب است شما بزرگواران در سالي كه سال «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاري شده است ،كمر همت به نهادينه كردن ارزشهاي فرهنگي در ذهن آينده سازان اين مرز و بوم  بسته و نظام فكري آنها را به گونه اي ساختاربندي كنيد كه در مقابل انحرافات اجتماعي فرهنگ بيگانه مصون گردند .

اين سخن ، سخن درستي است كه : " كودكي كه اسباب بازي ندارد ، زندگي ندارد " بازي بخشي از زندگي يك كودك است و اسباب بازي ها تأثيري غيرقابل انكار بر شكل گيري و تقويت قوه ي تفكر و تخيل كودكان دارند . پس مي توان همين امر را نقطه ي شروع كار قرار داد و كودكان را به استفاده از اسباب بازيهايي متناسب با فرهنگ جامعه ي خود تشويق نمود . 

يقيناً مستحضريد كه در كمال تأسف به اين مهم در جامعه ما اهميتي داده نشده و هم اكنون  بازار اسباب بازي كودكان ما انباشته از كالاهايي است كه انتقال دهنده ي فرهنگ بعضاً منحط غربي است . 

مدتهاست كه همدم و مونس دختربچه هاي ما "باربي" است . عروسكي كه نمي توان برايش مادري كرد و لالايي خواند . عروسكي كه نه يك عروسك، كه نماد يك زن بالغ ، با تمام معيارهاي مورد پسند غربي است . عروسكي كه خود غربيها هم به مخرب بودن تأثير آن پي برده اند و سعي در حذف آن از بازار اسباب بازيهاي كودكان خود دارند .  و متأسفانه همين گونه است ساير اسباب بازيهاي كودكان دلبند ما .

و كاش در اين موقعيت حساس ، كه مسئولان ما با وجود درك شرايط موجود و نياز به فرهنگ سازي در زمينه ي ساخت اسباب بازيهاي متناسب با فرهنگ جامعه ، اقدامي اساسي در اين زمينه صورت نمي دهند ، شما متصديان فرهنگي كودكان اين سرزمين ، همت كرده و اقداماتي ساده ولي فاخر در اين زمينه انجام دهيد ، شايد تلنگري باشد هر چند كوچك به كساني كه هنوز در اين عرصه سردرگمند .

قطعاً مي دانيد كه از دلايل عمده مورد استقبال واقع نشدن عروسك هاي "دارا و سارا" در سال هاي گذشته ، عدم فرهنگ سازي جهت پذيرش آنها بود. كودكان ما هيچ زمينه فكري درباره اين دو عروسك نداشته و آنها را نمي شناختند ، در نتيجه با آنها همذات پنداري نكرده و آنها را نپذيرفتند .

پس ما با لحاظ كردن اين موضوع بايد سعي كنيم قبل از ساخت هر اسباب بازي يا وسيله ي مورد استفاده ي كودكان ، در مورد آن فرهنگ سازي كرده و براي آن در بين كودكانمان مقبوليت ايجاد كنيم .

شما عزيزان مي توانيد براي اين كار ، داستانهايي مناسب را براي كودكان مهد خود  ،گزينش كرده و در يك دوره زماني مشخص ،آن را تكرار و شخصيت هاي داستاني آن را با روشهايي مانند اجراي تأتر ، نقاشي و..... براي كودكان ، محبوب كنيد .و سپس از آنها بخواهيد  تا عروسكي از آن شخصيت محبوب داستاني بسازند و يا از تصوير آن بر روي كيف ، لباس وحتي كيك تولد خود استفاده كنند .

براي پيشبرد اين كار هم مي توانيد از خانواده هاي كودكان كمك بگيريد و يا از بانواني كه در همين شهر در كار عروسك سازي مهارت دارند دعوت به همكاري كنيد .

و انشاالله در صورت اقبال هم  محصولات فرهنگي حاصل از اين اقدام مفيد فرهنگي را در نمايشگاهي عرضه نموده و با كمك سايت ها، وبلاگ ها و نشريه ي شهر ، آن را رسانه اي كنيد ، تا الگويي شود براي ديگراني كه خواهان نجات آينده ي كودكان اين مرز و بوم از تهاجم بيرحمانه فرهنگ بيگانه اند. 


نظرات شما عزیزان:

طلوع صالح شهر
ساعت8:17---12 آذر 1393
سلام
در پناه حق سربلند باشيد إن شاء الله


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: