رابطه‌ای عجیب میان بیماری قلبی با موی سر
تاريخ : 31 / 1 / 1392برچسب:, | 14 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا
تار مو حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد سطح استرس در افراد مسن است که می توان از آن برای تعیین میزان خطر ابتلا به بیماری قلب در این افراد استفاده کرد.
به گزارش افکارنیوز، برخلاف آزمایش خون که میزان هورمون استرس را در یک نقطه خاص زمان مشخص می کند، آنالیز موی سر می تواند برای مشاهده سطح هورمون استرس کورتیزول در طول یک دوره چند ماهه مورد استفاده قرار گیرد.
این راهبرد به محققان امکان می دهد تا درک بهتری از تنوع سطح کورتیزول داشته باشند.
این مطالعه نشان داده است سالمندانی که در بلند مدت سطح بیشتری از هورمون استرس کورتیزول داشتند، احتمالا بیش تر به بیماری قلبی و عروقی مبتلا بودند.
"لورا ماننشیجن" مجری این تحقیقات از دانشگاه روتردام در هلند گفت: مطالعات ما حاکی است مانند فشار خون بالا یا چربی شکمی، افزایش سطح کورتیزول سیگنال مهمی است که میزان خطر بیماری قلبی را در افراد نشان می دهد.
به گفته وی و از آنجا که موی سر اطلاعاتی را درباره چگونگی تغییر سطح کورتیزول در طول زمان دریافت می کند پس بررسی موی سر می تواند ابزار بهتری برای ارزیابی خطر بروز بیماری قلبی باشد.
این مطالعه میزان کورتیزول را در یک گروه ۲۸۳ نفره بین ۶۵ تا ۸۵ ساله را بررسی کرد.
محققان از نمونه سه سانتی متری موی سر گرفته شده از مناطق نزدیک به پوست سر استفاده کردند و توانستند میزان کورتیزول را طی یک دوره سه ماهه اندازه گیری کنند.
افرادی که میزان زیادی کورتیزول در موی سر خود داشتند، بیشتر از سایرین سابقه بیماری عروق کرونر، سکته مغزی، بیماری شریان محیطی و دیابت از خود نشان دادند.
این یافته ها نشان دهنده ارتباط مشخص بین افزایش مزمن سطح کورتیزول و بیماری قلب و عروق است.
kتایج این تحقیقات قرار است در نشریه The Endocrine Society`s Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism (JCEM) منتشر شده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: