مشاوره حقوقی/ چک مفقود شده ام برگه خورد
تاريخ : 20 / 7 / 1392برچسب:, | 7 | نويسنده : مجتبی رحیمی نیا

اینجانب در سال 86 خودروی لیزینگی از یکی از نمایشگاههای اتومبیل خریداری نمودم وپول آن را داده ویک فقره چک جهت انجام تعهد پرداخت اقساط نزد نمایشگاه به رسم امانت گذاشتم که سال 87 خودرو را به شخص دیگری واگذار وبا نمایشگاه که خودم خریداری نمودم هماهنگ کردم و طلب چک امانتی ام را کردم که ایشان اعلام نمودند چک شما مفقود و بروید چک را از طریق دادگاه اعلام مفقودیت کنید که من هم همین کار را کردم ودادگاه با ارسال نامه ای از دادگاه به بانک چک را مسدود و منع پرداخت روی حساب من ثبت شده بود که امسال پس از چندین سال حکمی به درب خانه اینجانب آمد که شما محکوم به پرداخت 15 میلیون تومان در وجه شخصی بنام آقای ح.ص هستید با همین برگ چک. چند سوال پیش می آید
1- اینکه چون نمایشگاه قولنامه به من نداده بود چطور می شود ایشان را به دادگاه کشاند؟
2-چطور چکی که منع پرداخت قضایی دارد دوباره پس از چند سال دادگاه روی آن اقدام می کند؟
3- چرا دادگاه بدون حتی یک جلسه احضار اینجانب سریعا رای صادر نموده؟
4-چون در این معامله نه خرید ونه فروش نامی از ح.ص نیست ایشان چگونه می تواند روی چک امانتی من اقدام نماید؟

پاسخ بخش مشاوره حقوقی:با سلام خدمت شما بیننده عزیز

1- در خصوص سوال اول شما شما می توانید از طریق شهادت شهود با اثبات معامله، تقاضای استرداد قولنامه خود را بنمایید یا با سایر دلایل مانند مدارک مالکیت ماشین یا هر مدرکی که حاکی از انتقال خودرو به شما و مالکیت شما نسبت به آن است را به دادگاه ارائه نمایید.

2- در خصوص سوال دوم شما ممکن است چک شما را از باب تضمین به دیگری منتقل کرده و انتقال گیرنده که در فرض شما آقای ح.ص می باشد نیز بدلیل به دست آوردن با حسن نیت علیه صادر کننده چک که شما هستید اقامه دعوا نموده است. زیرا طبق قانون وجود چک در دست فردی حاکی از مدیونیت صادرکننده به دارنده است.
3- در خصوص سوال سوم شما نیز، حالات مختلفی متصور است، مانند اینکه جلسه دادگاه به شما ابلاغ شده اما بدلیل عدم حضور در محل یا اعلام ادرس اشتباهی از سوی طرف دعوای شما امکان اطلاع شما میسر نبوده که می توانید دلایل خود را به دادگاه اعلام نموده و تقاضای واخواهی نمایید. عدم حضور شما بعنوان خوانده مانع از رسیدگی و صدور حکم توسط دادگاه نیست مگر نیاز به اخذ توضیح باشد که در فرض وجود چک نزد اقای ح.ص دادگاه تشخیص به مدیونیت شما طبق ادله موجود را نموده است.

4- در خصوص سوال چهارم شما نیز می توانید با ارائه مدارک اثبات کننده اینکه شما اعلام مفقودیت نسبت به چک مذکور نموده اید و ارائه دستور دادگاه مبنی بر توقیف پرداخت برائت خود را ثابت کرده و همچنین علیه فروشنده به اتهام خیانت در امانت اقامه دعوا نموده همچنین با جلب ایشان بعنوان ثالث بی اطلاعی خود را از رسیدن چک به اقای ح.ص ثابت نمایید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: